אין היום עסק בעולם שלא מקדם את עצמו בעזרת האמצעים הטכנולוגיים המפותחים והמדהימים של המאה ה-21, ואם יש, אז אנחנו כנראה לא מכירים אותו, כי הוא בבחינת 'לא קיים'.
פעילות השיווק והפרסום הדיגיטלית כבר מזמן תפסה תאוצה, והיא לגמרי מכתיבה את מידת הצלחתן של החברות במשק. אי לכך ובהתאם לזאת, חלק גדול מנתח התקציב השנתי בקידום ושיווק דיגיטלי של החברה, לכן תוכנית שיווקי דיגיטלי היא בגדר 'מאסט'. גם כשמדובר בעסקים קטנים וצנועים יותר, ואפילו על אחת כמה וכמה, השיווק הדיגיטלי ממצב אותם במקום שונה בשוק, מזניק אותם ומייצר חשיפה רחבה יותר של קהל היעד המתאים.
מה היא בכלל תוכנית שיווק דיגיטלי לעסק?
תוכנית שיווק דיגיטלי היא חלק מהתוכנית העסקית הכוללת של העסק, כמו כן היא יכולה גם להיות תוכנית נפרדת שנגזרת מתוך התוכנית העסקית הכללית. מטרתה של תוכנית השיווק הדיגיטלי היא לכלול את כל המידע, המטרות והיעדים לגבי ההתנהלות השיווקית של העסק במרחבי הדיגיטל- האינטרנט, המדיה והרשתות החברתיות.
על תוכנית השיווק הדיגיטלי להיות אפקטיבית ומעודכנת לצרכים ולמידות המשתנות של העסק, ולכן חשוב לעדכן אותה לפחות פעם בשנה, ותמיד להיות עם יד על הדופק בקשר לביצוע השוטף שלה.
שלב ראשון – בדק בית וחצר
לפני שמתחילים אפילו לבנות תוכנית שיווק דיגיטלי, חשוב לבחון את הסביבה בתוכה העסק פועל, גם במגרש הביתי של העסק וגם בחוץ.
את העסק ניתן לדמות לבית- כלומר יש לבצע בדק בית של העסק עצמו, המותג, השפה הגרפית, הנכסים הדיגיטליים הקיימים, השירותים שהעסק מציע, הניסיון שנצבר, ועוד.
את הסביבה בה העסק פועל ואת העסקים המתחרים ניתן לדמות לסביבה חיצונית, כמו חצר הבית, שגם אותה צריך להכיר. מדובר בשוק בו אנו פועלים, בנכסים של המתחרים, באופי הלקוחות וגם בתקנות חיצוניות שיש להתחשב בהן, כמו למשל החוקים במדינה.
שלב שני – הכרת הקהל
לאחר הגדרת המצב, יש להבין מיהו קהל היעד המניע של העסק, מה מאפיין אותו ומה הוא צריך. פעולה זו מתבצעת על ידי ניתוח ובניית פרופיל המבוסס על לקוחות מרכזיים ואקטיביים בשנה החולפת, על סמך נתונים התנהגותיים, דמוגרפיים ועוד. המטרה היא ליצור פרופיל של לקוח או מספר לקוחות מסוים שחוזר על עצמו מתוך הנתונים, וכך לדעת להתאים את שירותי העסק לקהל שמניב לו רווחים משמעותיים.
שלב שלישי – סימון היעדים
עכשיו כשברור לנו איפה העסק ממוקם, גם מבחינה פנימית, גם לעומת השוק כולו וגם מבחינת לקוחות מובילים, זה הזמן להגדיר יעדים, שהם בעצם מטרות אסטרטגיות מדידות, שניתן לכמת. כלומר, יש להגדיר את המטרות ואת ההשפעה הרצויה שלהן, בצורה שתאפשר למדוד אותן בסיום תקופה ולדעת האם עמדנו ביעדים או לא. בדר"כ מדובר ביעדים שיגזרו מפעילות השנה החולפת, וייקחו בחשבון את ההצלחות והניסיון שנצבר במהלך השנה. יעד מדיד לדוגמה הוא: הגדלת כמות הלידים ב'300', במשך תקופת זמן של חודש. כלומר יש לקבוע מספר לידים אליו רוצים להגיע בתוך תקופת זמן מסוימת, וכך נוכל למדוד אם אכן הצלחנו לעמוד ביעד זה, ומדוע.
בהצלחה!
- קניית עוקבים איכותיים באינסטגרם - 5 ביולי 2021
- פודקאסטים שיווק - 3 בינואר 2021
- הנגשת אתר אינטרנט - 22 ביוני 2020