מאז 2015 גוגל משתמש בתוספת לאלגוריתם שלו שנקראת RankBrain. בכוונה ציינתי תוספת לאלגוריתם ולא שדרוג שלו. הRankBrain הוא ניסיון של גוגל להבין 'מה הייתה כוונת המשורר'. הוא מנסה לתת מענה לחיפוש על ידי הבנת משמעות ולהשאיר מאחור את התשובות שנסמכות רק על חיבור מילות חיפוש. בואו נבהיר זאת עם דוגמא מהמציאות. קחו את הביטויים הבאים בתור דוגמא:
'סדרה טובה בנטפליקס"
"מה הסדרה הכי טובה בנטפליקס"
"איזו סדרה טובה יש בנטפליקס"
"מה לראות בנטפליקס"
"מה יש טוב היום בנטפליקס"
אתם מבחינים בכוונה דומה בכל החיפושים, נכון? אז גם RankBrain מנסה להבחין בה. אם נחשוב על זה בהגיון, התשובה לכל החיפושים הללו לא צריכה להיות שונה אחת מהשנייה, היא יכולה להופיע בדף אחד. הפעולה של ה- RankBrain היא להבין את הכוונה ואז לדרג את הדפים לפיה.
מה שזה אומר בתכלס זה שאם עד עידן ה- RankBrain היה גוגל מתחשב בפרמטרים שונים כגון קישורים, אנגייג'מנט, דומיין וכו', מעתה הוא ינתח מה מהם חשוב בשביל לתת תשובה שעונה על כוונת החיפוש. בחיפוש לעיל מה שחשוב יותר מכל הוא תוכן עדכני. אפילו המלצה מאתר בעל הסמכות הגבוהה ביותר לא תהיה שווה הרבה אם היא בת שנתיים, נכון? מנוע החיפוש צריך לתעדף כאן את התוצאות כדי לתת מענה הכי טוב שאפשר לכוונת החיפוש ולא לדרך שבה הוא נוסח ספציפית.
להבין את המשמעות
מבחינת מקדם האתרים, נגמרה התקופה בה היה צריך לעבוד לפי הנוסחה: 'מילת חיפוש אחת לעמוד אחד'. היום צריך לתת מענה למנוע חיפוש שמבין בדיוק מה המחפש חיפש ולתת לו מענה ישיר.
עוד מקום בו ה- RankBrain מנסה לתת מענה הוא בחיפושי זנב ארוך. אלו אותם חיפושים שמשתמשים במילות מפתח שונות ולא פופולריות. נניח "פורץ מנעולים בנתניה" לעומת "משחרר מפתחות תקועים בנתניה". אתם מבינים ישר מי החיפוש הפחות שכיח כאן, נכון? אז עכשיו גם גוגל מנסה. נגיע בהמשך למדוע 'מנסה'.
מי שהולך לקדם אתר של אותו מנעולן, צריך עכשיו להתחשב באיך גוגל מפענח את חיפושי הזנב הארוך הללו. בדף של אותו מנעולן צריך יהיה לשים דגשים אחרים מאשר המלצות על סדרות בנטפליקס. הדרך להתמודד עם חיפושי זנב ארוך היא גם כן מאד שונה כאן.
חשוב לזכור עוד משהו בעניין השפה. העדכונים של גוגל מגיעים קצת יותר מאוחר לשפות כגון עברית. עיקר הפיתוח הוא קודם כל באנגלית. הפרט הקטן הזה מציב אתגר עצום למקדם הישראלי. מעקב פשוט אחרי הנעשה בעולם לא יתן את כל התשובות ולא יהיה מנוס להתבסס על ניסיון שוטף מעבודה יום יומית עם הרבה לקוחות והרבה אתרים. העדכון מחלחל לאט לאט לעברית וצריך להיות עם יד על הדופק כדי להבין עד כמה גוגל כבר עבר ל- RankBrain בעברית.
האם ניתן בכלל לקדם אתרים בעידן ראנק בריין?
זו השאלה ששואלים מקדמים רבים כיום בפורומים מקצועיים של קידום אתרים. בכל חידוש ועדכון של גוגל יש את מי שמכריז ש' מעכשיו אי אפשר יותר לקדם אתרים' ותמיד התשובה הקצרה לשאלה הזו היא שכן, אפשר לקדם גם לאחר העדכון, אבל זה מצריך שינוי בתפיסה של קידום האתרים. המעבר לקידום שמבוסס על כוונה במקום קידום מבוסס על מילות מפתח מהווה אתגר וצריך להודות על האמת – אין עדיין את כל התשובות. מה שבטוח הוא שהדרך להצלחה של מקדם האתרים היא ניסיון.
ה- RankBrain הוא לא העדכון הראשון ולא האחרון במנוע החיפוש הפופולרי. כמו בכל עדכון שיוצא מגוגל, הוא לא מגיע עם חוברת הדרכה אלא ההיפך – לגוגל אין כל עניין לפרסם פרטים רבים על העדכון. הכלי הטוב ביותר איתו ניתן לעבוד הוא פשוט הרבה ניסיון. מקדמים עם ניסיון מועט יכולים להצליח לפעמים ובאותה מידה גם לא כל כך להצליח ולעיתים אפילו לגרום נזק. רק מקדמים יחידים יצליחו לעבור את מבחן ה- RankBrain שכאמור רק מתחיל לחלחל לחיפושים בעברית. אותם מקדמים יהיו כמו תמיד אלו שיש להם ניסיון רב הן במעבר בין גרסאות של אלגוריתם חיפוש והן ניסיון רב שמגיע מהשטח. את זה האחרון יכול לקבל רק מקדם אתרים שעובד עם אתרים רבים.
- קניית עוקבים איכותיים באינסטגרם - 5 ביולי 2021
- פודקאסטים שיווק - 3 בינואר 2021
- הנגשת אתר אינטרנט - 22 ביוני 2020